Mozzarella- och Ricottafyllda Pastasnäckor på bädd av Lammfärs och Tomat

Igår var det första soliga dagen på mycket, mycket länge! Vi kom hem från en miniweekendresa så vi hade inte lust att åka iväg till husvagnen utan ville bara chilla hemma. Annars är det ju läge för grillat när vädret visade sig från sin bästa sida, men här i stan har vi ingen grill. Så jag fick hitta på något annat, och det här receptet har jag fått från en kollega och nu tyckte jag det var dags att prova på det.

Jag gillar pasta och B gillar kött så den här rätten passade oss perfekt! Det är flera moment men det är inte svårt att laga till, det gäller mest att man tänker på att göra allt i rätt ordning för att få ett flyt.

Jag gjorde inte exakt som det står i receptet, har ju lite svårt att hålla mig från att modifiera alla recept medans jag lagar maten, så här kommer min variant:



Mozzarella- och Ricottafyllda Pastasnäckor på bädd av Lammfärs och Tomat
6 portioner
Tillagningstid 1 timme, varmluftsugn 180 grader.

Pastasnäckor, de största du kan hitta
500 g Lammfärs
1 Rödlök
2 Vitlöksklyftor
1 Morot
1 bit Rotselleri
1 dl rött Vin
1 burk krossade Tomater
2 msk Kalvfond
65 g färsk Babyspenat
2 burkar Ricotta
1 "boll" Mozzarella
2 dl riven Parmesan
1 ägg
Salt och Peppar
Grön Pesto

Börja med att koka pastan al dente.
Under tiden som pastan koka hackar du morot, rotselleri, vitlök och rödlök i små tärningar, brunoise kallas det.
Hetta upp en stekpanna med lite olja i och låt grönsakerna svettas i ett par minuter innan du lägger ned färsen. Låt färsen bli brynt och tillsätt sedan vin, tomater och kalvfond. Nu ska allt koka ihop tills grönsakerna är mjuka innan du alldeles på slutet rör ned babyspenaten. Smaka av och tillsätt ev. mera salt och peppar.
När pastan är färdig häller du av vattnet och låter pastan svalna något medans du gör iordning ostfyllningen.
Rör ihop ricotta, mozzarella, parmesan och ägget och lägg över i en spritspåse.
Häll över köttfärsröran i botten av en ugnsform.
Ta varje pastasnäcka för sig och spritsa ned ostfyllningen. Det tar lite tid men är ändå ganska smidigt med en sprits.
Lägg de fyllda pastasnäckorna ovanpå köttfärsröran. Gratinera sedan ca 20 minuter, eller tills du tycker ostfyllningen fått fin färg.
Innan servering ringlar du grön pesto över, glöm inte det för det kommer att göra susen för hela smakupplevelsen!




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

Potatis- och Palsternackssoppa

Vegetarisk Currygryta med Oumph! och Aubergine

Bästa salladen